Jak můžu podpořit svoje dítě při nástupu do školy?

Z pohledu dospělého se může zdát, že se nejedná o nic tak zásadního, ale taky zapomínáme, že naše děti ještě nemají na zádech náš “batoh” zkušeností. Vstupují do světa, kdy do jejich životů přichází velká změna, vysoké nároky, konkurence, tlak. Jednoduše něco, co před tím nebylo.
V případě, kdy má dítě velké štěstí a potká se s dobrou učitelkou, která bude natolik citlivá, že poskytne dítěti empatické přijetí a podporu, máte vyhráno. V opačném případě se setkáte s různou řadou ať už somatických potíží (např.angína, skolióza, bolesti hlavy, oslabená imunita) nebo tzv. poruch učení a dysfunkcí. Ano, slyšíte dobře! Nechci, aby to znělo jako obvinění proti školám, a proto to zkusím vysvětlit podrobněji.
Dítě se třeba narodí náročnějším způsobem. Například, je delší dobu v porodních cestách “uvězněno”. Matka má slabé kontrakce, není tam dobrá dynamika porodu, často se to zvrtne v klešťový porod nebo vakuumextrakci, kdy jsou kosti lebeční nepřiměřeně a velmi necitlivě stlačené. Týká se to hlavně kosti parietální a temporální. Následkem je narušená dynamika celého kraniosakrálního systému.
Takové dítě je primárně křehčí, bude potřebovat větší podporu, protože v jeho systému je prožitek, že s něčím nemůže “hnout”. Není v jeho systému moc potence a živosti, protože bylo například vytlačeno nebo taženo za hlavu. V tomto případě nebude často v rámci kompenzačního mechanizmu ani volný pohyb v kosti křížové, znovu je ovlivněn celý kraniosakrální systém. Dítě to překoná, vše je zdánlivě v pořádku, ale.. uvědomte si, že pod kostmi lebky se nachází aktivně se vyvíjecí mozek. Napětí držené v kosti se přenáší na veškeré další struktury.
Dalším extrémním příkladem je, když se dítě narodí rychle, překotně. Všechno se zdá na první pohled v pořádku .. ufff, maminka ani moc netrpěla u porodu. Takové dítě je primárně taky oslabeno, bude potřebovat větší podporu, protože jeho systém neměl možnost se v porodním procesu integrovat. Často to jsou děti s poruchou pozornosti, ADHD, hyperaktivní, oproti ostatním dětem potřebují mnohem více času na všechno.
Když takové dítě v prvních letech nedostane podporu, tak to jeho prožitek a křehkost jen prohloubí. Skončí to u velkého množství dysfunkcí, somatických a často i psychických potíží.
Školství zatím nemáme vyzrálé natolik, aby bralo v potaz individualitu našich dětí, ale vím, že spousta rodičů už ano. Chceme svoje děti podpořit, chápeme spoustu souvislostí, ať už transgeneračních, embryonálních nebo porodních. Vím to, protože spousta z vás přivede svoje dítě do mé ošetřovny a já vidím, že už jako rodiče chápeme, že za nás to neudělají žádné instituce. Osudy našich dětí jsou v našich rukou a z toho mám opravdu radost.
Takže jak můžeme naše děti podpořit?!
Pravidlo číslo jedna, postarejte se o sebe.
Vím, že budete nenávidět tohle moje doporučení, já to taky nerada slyším.
Bohužel nemůžete podpořit svoje dítě, když jste na pokraji nervového nebo fyzického vyčerpání. Je to jako v letadle, kyslíkovou masku si musíte nasadit prvně sobě, a pak až vašemu dítěti. Postarejte se o sebe, dopřejte si terapii, masáž nebo manikúru a to pravidelně.
Bod číslo dvě, Bachovy esence.
Nejlepší je, když vašemu dítěti někdo z terapeutů namíchá směs na míru. Každé dítě může mít úplně jiné emocionální zátěže, ale obecně:
Jako základní prostředek v období změn je esence Walnut.
Tato esence je jedna z mých nejoblíbenějších. (Dávám ji i předčasně narozeným dětem a dětem narozeným plánovaným císařským řezem.)
🌱WALNUT přináší vnitřní stabilitu a ochranu před vnějšími vlivy.
🌱LARCH - při nedostatku sebedůvěry a obavách, že to nezvládneme.
🌱MIMULUS - v případě, že máme strach z přicházející změny, např. že si nenajdeme nové přátele, že zůstaneme sami, že nás nepřijmou do kolektivu.
🌱OLIVA - v případě nedostatku fyzické síly ke zvládnutí změny, kdy je člověk vyčerpaný a unavený.
🌱RED CHESTNUT - pro fixované na domov nebo rodiče, děti. Pro snadnější přechod z rodiny do školního prostředí.
Nějaké esence na problémy s učením napíšu zas příště, kdy se budu dívat hlouběji do poruch učení a dysfunkcí.
🤍Schüsslerovy soli:🤍
✔️Hyperaktivita: 2,7,9,12- po 5ks od každé
✔️Únava ze školy: 2,3,5,8- po 5ks od každé
✔️Problémy s učením, nervozita : 5+ Bachovy esence oliva a white chestnut.
✔️Nízké sebevědomí: 6+ Bachovy esence Larch
V případě, kdy je vaše dítě v napětí, ať už ze školy nebo z čehokoli jiného, objednejte ho na kraniosakrální terapii, pomůže to nejen k tělesnému uvolnění, ale i uvolnění nervového systému. Také to může pomoct k rozřešení hlubších vzorců a zkušeností, ke kterým nemáme někdy na vědomé úrovni přístup, protože si myslíme, že si tu zkušenost dítě nepamatuje.
Opatrujte se.
S láskou,❤️
Ilona
Autor článku: Ilona - užasná terapeutka kranio-sakrální terapie a zakladatelka stránek Opravnu duší