Vývoj dítěte měsíc po měsíci

  1. měsíc 

V prvním měsíci dítě většinu času prospí. Je to až kolem 15 hodin za den, z toho 8 přes den.


Zrak novorozence je fixován pro ostré vidění ve vzdálenosti cca 25 cm. Dokáže navázat opravdu krátký oční kontakt. Dítě upřednostňuje a rádo pozoruje lidský obličej. Poslední výzkumy se dokonce zabývají hypotézou, že miminko má vrozené schopnosti vnímat zvláštnosti lidského obličeje, k čemuž je určena samostatná oblast mozkové kůry. Proto je velmi důležité každodenně s dítětem v potřebné vzdálenosti komunikovat.

Sluch

Sluch miminka je již dobře vyvinut. Při tlesknutí vedle hlavičky miminka by dítě mělo reagovat mrknutím. Již z prenatálního období si dítě pamatuje hlas své matky, který preferuje před hlasem ostatních lidí. Proto v tomto období bude každodenní zpívání miminku velmi pozitivní.

 

Poloha novorozence

Miminko v prvním měsíci si ponechává z bříška takzvané flexní držení. Jeho ručičky a nožičky jsou skrčené u těla a celý měsíc bude trvat, než se rozvolní. V poloze na bříšku díky této flexi bude mít nožičky skrčené pod tělíčkem a ručičky přitisknuté k tělu s lokty zvednutými nahoru. Polohu na bříšku je důležité s miminkem trénovat hned od narození.

Na zádech bude mít miminko také schoulenou polohu a hlavička bude padat k jedné straně. Proto je ideální vytvořit miminku takové prostředí, aby leželo rovně v ose nos – sterno – stydká kost. Jen takto bude vývoj miminka začínat symetricky z pravé a levé poloviny těla.

V prvním měsíci je také důležité polohování miminka, abychom zabránili možnému sležení hlavičky.

Ruka

Novorozenec si drží ručičku uzamknutou v pěst s palečkem uvnitř a velmi rád si ručičku dává do úst. Je to jedna z důležitých souher ve vývoji miminka a v přípravě na řeč a rozvoj jemné motoriky. Cokoliv miminku vložíte do ručičky, automaticky to sevře. Nejde o cílený úchop, ale o reflex, který má do 4. měsíce vymizet a my bychom jej neměli podporovat.

Rozumový a sociální vývoj

Nejdůležitějším úkolem novorozence je adaptovat se na nové životní podmínky. Dítě si ukládá do mozku vše, co je spojené s péčí o něj, proto jsou každodenní rituály velkým pomocníkem v orientaci nejen v čase, ale i v prostředí. Jsou též hlavním ukazatelem správných návyků.

Jak novorozenci pomoct zvyknout si na nový svět a dobře se adaptovat? Dopřejte svému miminku v prvním měsíci podmínky co nejvíc podobné těm, jaké mělo u vás v bříšku. Chraňte ho před ostrým světlem, než se jeho zrak dovyvine. Dopřejte mu klid a nerušený spánek, který je pro něj na začátku nejdůležitější, aby miminko nabralo sílu. Vytvořte mu podmínky pro stabilní a symetrickou polohu, aby se jeho tělíčko vyvíjelo správně. A to nejdůležitější: zahrňte ho nepodmíněnou láskou a dotykem. V prvním měsíci nemůžete miminko rozmazlit – naopak, potřebuje cítit vaši blízkost.

 Péřová zavinovačka dodá miminku stabilní polohu v ose, a to díky peří, které vytvoří hnízdečko, v němž bude mít miminko hlavičku rovně s tělíčkem a tím i celé těžiště těla na středu



Druhý měsíc 

Ve druhé polovině druhého měsíce dítě více procitá. Bude víc bdělé během dne a bude již vnímat Vaši stimulaci a pozornost.

Zrak

Dokáže navázat delší oční kontakt, ideálně na pohybující se hračku – a tím i pomalu otáčet hlavičku ze strany na stranu. Pohyb musí být velmi pomalý. Hračka by měla být umístěna nad hrudníkem dítěte, ne nad obličejem, aby dítě nebylo nucené zaklánět hlavu. Je dobré s dítětem takto procvičovat okohybné svaly i svaly šíje každý den. Je ale velmi důležité dávat miminku optimální dobu stimulace a dopřát naopak i dobrý odpočinek. Takto malá miminka se ještě pořád velmi rychle unaví.

Sluch

Dítě již reaguje na ostré zvuky, které ho vytrhávají ze spánku a lekají. Naopak na hlas maminky reaguje miminko zklidněním.

Poloha miminka

Dítě se již uvolnilo z flexního držení a jeho ručičky i nožičky volně leží na podložce. Nyní bude důležité dávat miminku dostatek prostoru v době bdění, aby mohlo začít zvedat ruce a nohy nad tělíčko a tím správně začít posilovat svaly trupu. V poloze na bříšku se miminko opírá o pupík, hlavičku dokáže zvedat a udržet na středu tělíčka. POZOR: nemotivovat miminko do záklonu, jeho pohled by měl být namířen dolů na podložku.

Ruka

Ručičky pomalu uvolňuje z pěsti a paleček se dostává ven. Miminko si hraje s prstíky nad hrudníčkem, což je důležité pro správné zpevnění svalů hrudníku a tím docílení i stabilní polohy na bříšku.

Rozumový a sociální vývoj

Miminko si uvědomuje příčinu a následek, ale ještě je plně nechápe. Miminko nepláče bez příčiny. Proto by maminka měla zareagovat na každý pláč a miminku dopřát blízkost a uspokojit jeho potřeby. Nervová soustava miminka se vyvíjí do jednoho roku, proto je ideální, aby miminko bylo co nejvíc v klidu. Nenechávejte své děti vyplakat. Dítě již dokáže vykouzlit první úsměv.

 

Na co se zaměřit v druhém měsíci pro správný rozvoj miminka?

Dítě se dokáže neuvěřitelně koncentrovat na mluvidla dospělého. Miminko sleduje postavení jazyka i rtů a vše do sebe nasává jako malá houbička. Je to obrovská příprava na řeč a dopřejte miminku vaši společnost, kdy si hezky popovídáte. Uvidíte, jak miminko pootevře ústa a bude se jimi snažit napodobit pohyby vašich rtů.



Třetí měsíc

Třetí měsíc je posledním měsícem v prvním trimenonu. Dítě by se mělo naučit zaujmout stabilní polohu na bříšku (pasení koníčku) a stabilní polohu na zádech. To znamená, že dítě na zádech leží v ose s ručičkami a nožičkami ve vzduchu nad tělíčkem. Jen takto správně posílí a zapojí svaly celého těla. Na bříšku se miminko opírá o vnitřní stranu loktů, které jsou na šířku, a zvedá hlavičku do prodloužení šíje. Těžiště těla se posunulo a dítě se opírá o stydkou kost.

Pokud miminko neumí zaujmout stabilní polohu, dopřejte mu ještě prostředí, které mu se stabilní polohou na zádech pomůže až do doby, než se miminko začne samo přetáčet na boky.

Ruka

Ve třetím měsíci se dítě učí cílený úchop – to znamená, že se umí trefit do hračky, nebo umí sevřít ji v ručičce.

Zrak

Dítě již sleduje všemi směry a otáčí hlavičku v plném rozsahu.

Rozumový a sociální vývoj

Miminko již dobře rozezná rodinné příslušníky a reaguje na ně úsměvem. Vyhledává komunikaci, houká, brouká. Plně si uvědomuje příčinu a následek a dokáže si vynutit své potřeby.

 

Doporučení pro maminky ohledně dudlíčku. Dudlíček je pomůcka ke zklidnění dítěte. Jsou i studie, které dokazují, že sací reflex dítě uklidňuje. Pokud je ale dítě klidné, dopřejte mu možnost experimentovat s vlastním tělem. Hra s jazykem a slinami je pro miminko velmi zábavná a prospěšná. To, že se miminku podaří vydat nějaký zvuk, je pro něj neuvěřitelným pokrokem, který ho žene dál. Nehledě na to, že dítěti začínají růst zoubky – měl by přijít čas dudlík dávat velmi omezeně pro správné postavení zubů.

 

Protože stabilitu se dítě stále ještě učí, bylo by ideální, aby dítě leželo pod hrazdičkou například v péřovém hnízdečku. Hnízdečko pomůže dítěti ležet rovně, a to díky tomu, že se do něj miminko propadne a vytvoří mu po stranách ohraničení

 

 Čtvrtý měsíc

 

Čtyřměsíční dítě již udrží hračku v ruce. Ruka je stále ještě slabá, proto je důležité volit malé a lehké hračky v podobě plastových kroužků a jiných tvarů. Tvary hraček by měly být rozmanité, protožedítě bude vše zkoumat hlavně ústy, díky tomu si bude rozpohybovávat svaly jazyka a rtů.

Poloha dítěte

Na zádech zvedá miminko nožičky tak, že si rukou dosáhne na stehýnka a osahává si třísla. Na bříšku už miminko umí zkřížený vzor, což znamená, že při natažení ručičky za hračkou do strany si pokrčí koleno a opře se o něj.

Rozumový a sociální vývoj

Miminko rozdílně reaguje na cizí a známé osoby. V přítomnosti návštěvy proto miminku dopřejte bezpečí své náruče, než se rozkouká a na lidi kolem sebe přivykne.

Protože miminko ještě nechápe trvání v čase, velmi ho baví hra na schovávanou.

 

Největším přelomem v tomto období je, že si miminko umí na zádech sáhnout pro hračku přes osu svého těla, což doposud neumělo. Díky tomu se dítě začíná naklánět na boky a tím správně posilovat šikmé břišní svaly.

Doporučení: 

Šestý měsíc

šestém měsíci dítě ukončuje druhý trimenon a vrcholnou dovedností tohoto období je druhé vzpřímení. Druhé vzpřímení znamená, že dítě na bříšku se opírá o celé natažené ruce a má oporu jen o spodní část stehen. Celé bříško by mělo být nad zemí.

V poloze na bříšku si miminko osahává bérce. Již udrží hračku v rukách a předává si ji z ruky do ruky. Obraty dopilovalo tak, že z polohy na zádech se umí přetočit až na bříško. Opět bychom měli kontrolovat, zda pohyb není veden přes záklon.

Rozumový a sociální vývoj

Jeho řeč se zdokonaluje a miminko umí vydávat slabiky grrr, ba a slabiky zdvojnásobuje na egu, aga. Dítě začíná být fixované na maminku a hledá u ní ochranu před cizími osobami.

 

Doporučení: Nejdůležitější je vědět, co všechno by mělo dítě do jednoho roku zvládnout z hlediska jednotlivých dovedností, jejich posloupnosti a techniky provedení. Každé dítě je jiné, proto bude zvládat dané dovednosti v jiném týdnu/měsíci svého života. Je ale důležité, aby vývojové etapy zvládlo dobře a hlavně, aby je nepřeskočilo.

 

  1. měsíc
    Vsedmém měsícidítě trénuje jeden z velmi důležitých pohybů– obrat z bříška na záda. Obraty vůbec jsou jedním ze stěžejních pohybů, aby si dítě dostatečně zpevnilo svaly trupu předtím, než se poprvé postaví. Bohužel obrat z bříška na záda zvládá jen málo dětí. Je to především tím, že se konečně dostaly na bříško, takže nemají moc velkou motivaci vracet se zpět na záda. Na bříšku ještě moc dlouho nevydrží, proto maminka musí stále chodit a děti obracet. Děti zvedané od narození metodou nabalení přes bříško zvládají obraty mnohem lépe.

Dalším pohybem sedmého měsíce je pivotace. Je to pohyb, kdy je dítě v poloze na bříšku a na celých natažených rukou do strany. Překládá jednu ruku přes druhou. Je to velmi důležitá příprava na střídavý pohyb rukou při lezení.

Ruka

Dítě dospělo to fáze, že umí držet hračky v obou rukách, a dokonce s nimi mlátit o sebe.

Tip na dobrý spánek

Děti kolem 3 měsíce odrůstají ze zavinovačky. Stále ale přetrvává z prenatálního období pocit jistoty v ohraničeném prostředí. Proto doporučujeme, dát dětem, které umí druhé vzpřímení, na spinkání dětský polovysipaný péřové polštářek. Díky peří se do polštářku hlavička miminka propadne a polštářek nevytvoří žádný schod mezi krční páteří a hlavičkou. Miminku se hlavička naopak krásně protáhne v šíji a dítě se bude moc zachumlat a klidně spinkat.

 

 

 

  1. měsíc

Osmý měsíc je velký skok ve všech směrech. Dítě si poprvé sedne do šikmého sedu, a tím se poprvé samo dostane do vertikální polohy. Z šikmého sedu nebo z polohy druhého vzpřímení se začne houpat na kolínka. Houpání na kolínkách může trvat i celý měsíc, než se dítě rozleze. Naopak je to pro dítě velmi přínosné z důvodů stability.

Ruka

Zároveň v poloze první vertikály nastává zvrat v jemné motorice – a to, že se palec dostává do opozice proti ostatním prstům.

Rozumový a sociální vývoj

V osmém měsíci přichází separační úzkost. Je to přirozený vývoj dítěte a je velmi důležité nesnažit se v dítěti ji zlomit. Čím víc maminka dítě ubezpečí, že je zde pro miminko, tím rychleji úzkost odezní. Naopak je podivné, pokud dítě tuto úzkost neprojeví.

 

 

Devátý měsíc

Konečně na čtyřech a možnost volného pohybu! Lezení je jeden z nejzdravější pohybů, je proto ideální dítě k lezení podporovat co nejvíce. Přelézat, slézat, vylézt – tyto pohyby umožní dítěti zpevnit řádně tělo před závěrečnou zkouškou, kterou je stoj. Lezení by mělo být symetrické a koordinované. Dobrým tréninkem je lezení do schodů.

Další vrcholnou dovedností třetího trimenonu je rovný sed. Velká část dětí volí sed mezi patami, což není zrovna nejzdravější – důvodem je nižší svalové napětí. Proto je důležité cvičit, cvičit, cvičit.

Zrak

Oko dítěte se v tomto období bude zaměřovat na drobné předměty, které již dokáže uchopit palcem.

Rozumový a sociální vývoj

Dítě objevuje prostor a hloubku, proto rádo hází do nádoby, z kočárku ven, všude kolem sebe. Maminky si mnohokrát myslí, že to dítě dělá naschvál, aby maminku pozlobilo, je to ale vývojová fáze, kdy dítě sleduje padající předmět.

Doporučení: Pokud máte doma plovoucí podlahu, nebo dlažbu a lino, pořiďte velký kusový koberec. Dítě potřebuje nekluzký materiál, aby polohu na čtyřech mohlo zdokonalovat. Pokud to bude miminku klouzat, velmi rádo se začne plazit místo lezení po čtyřech. Plazení je ve vývojové řadě také, ale nemělo by trvat déle jak 14 dní. Hrozí zde, že si dítě tento pohyb osvojí a bude jej v přemísťovánípreferovat. Důležité je také sledovat, zda je plazení symetrické a na obě strany stejné.

Tip: Naší péřovou zavinovačky můžete stále využívat společně s péřovým polštářkem jako peřinku do postýlky.

 

 

  1. měsíc

První pokusy o stoj přicházejí právě v desátém měsíci. Správný pohyb do stoje by měl být přes takzvaného rytíře, kdy dítě z kleku vysune jednu nohu a druhou je na koleni se špičkou nataženou tak, že se opírá o nárt nohy. Chodidlo obou nohou by mělo být při zvedání rovné a dítě by jej nemělo nikam vtáčet. Je dobré sledovat, zda dítě nohy střídá (ta, která bude vepředu v pozici rytíře). Pokud ne, je důležité jej k tomu motivovat, aby se správně posílily svaly kolem pánve a kyčle.

Ruka

Díky tréninku sbírání malých předmětů se jeho prsty staví do špetkového úchopu. Pohyby jemné motoriky jsou zase o kus dál, díky tomu dokáže vhodit předměty do nádoby s menším otvorem,tím trénuje svou přesnost a koordinaci.

Rozumový a sociální vývoj

Řeč se zdokonaluje a dítě zdvojnásobuje slabiky na baba, tata. Velmi rádo imituje gesta, proto se v tomto období dobře učí znakovou řeč. Dokáže poznávat známé obrázky, a již dokonce napodobovat zvuky zvířat. Dítě už také chápe trvání v čase. Pokud něco schováte, chápe, že se to za chvíli znovu objeví a ne, že to zmizelo navždy.

Doporučení: Protože se v desátém měsíci rozvíjí úchop do špetky, je dobré se na to s dítětem zaměřit, protože je to velmi důležitý nácvik pro správné držení tužky. Můžete to podpořit hrou s drobnými předměty, jako jsou fazole (nebo hrášek), a ty házet do malých nádob s malým otvorem, navlíkání kroužku, nebo ideálně hra s pískem a napodobení solení.

 

 

  1. měsíc

Jedenáctiměsíčnímu dítěti bychom mohli říkat stěhovák. Dítě se staví o nábytek a obchází ho. Má velkou radost, když se opře o židli, která se pohne,a ono s ní může pochodovat po místnosti. Bohužel maminky tak někdy nabudou dojmu, že by bylo dobré pořídit dítěti chodítko. Chodítka ale jsou pro děti opravdu nevhodná. Maminky mají velmi často pocit, že do 12 měsíců musí dítě chodit. Ono se bude stavět u nábytku a obcházet jej, ale jeho stěžejním pohybem by mělo být lezení. Proto se maminky nebojte dítě k lezení podporovat klidně až do 15 měsíců. Už nikdy se pak k tomuto velmi zdravému pohybu nevrátí a chodit se naučí zaručeně vždy. 

Ruka

Úchop prstů se mění na pinzetový mezi palec a ukazováček.

Rozumový a sociální vývoj

Dítě se již dobře orientuje v místnosti. Na výzvu dokáže ukázat konkrétní předměty. Dokáže říct jedno dvě smysluplná slova.

Doporučení: Pomozte dítěti s rozvojem jazyka vaší jednoduchou řečí. Na neverbální požadavky dítěte vše komentujte konkrétní názvem. Například: Dítě ukazuje na kytku, maminka se ptá: Ty chceš to? Takto dítěti s rozvojem jazyka nepomůžeme. Mělo by to být: Ano, to je kytka. Není zatím potřeba dodávat všechny informace o kytce, protože dítě si nejprve potřebuje předměty hlavně pojmenovat, udělat si přehled, ideálně si je vyzkoušet, osahat. Až později bude chtít vědět víc –co na co je a jak se to používá. Do tří let je úkolem dítěte poznávat.

 

 

  1. měsíc

Roční dítě završilo období svého kojeneckého života. Umí se již postavit samo v prostoru. Slézat z postele a gauče bude vždy zadečkem napřed. Na samostatnou chůzi nespěchejte a dejte dítěti možnost vše natrénovat samo, protože jedině tak bude těžiště těla na středu a tělo se napřímí správně. Úplné napřímení těla je až ve 4 letech.

Ruka

Dítě umí finální klešťový úchop. Postavit kostky na sebe pro něj nebude problém.

Rozumový a sociální vývoj

V roce umí dítě reagovat na jednoduché pokyny a plnit drobné úkoly. Na dálku nebo z okna dokáže poznat známé osoby.

 

Dítě do jednoho roku je fyzicky i psychicky závislé na mamince (nebo pečující osobě). Poté, co se jeho chůze zdokonalí, začne se postupně od maminky vzdalovat. Jestliže ale má mít odvahu jít dál, musí vše nejprve poznávat z bezpečí maminčiny náruče. Pokud díky mamince dítě pozná, že svět je bezpečný, může se na průzkum vydat samo. Proto buďte svému dítěti oporou při každém pohybu v jeho životě, ale přitom dbejte na jeho samostatnost. Pomozte mu, aby vše dokázalo především samo. Jen nezávislé dítě může být jednou svobodným člověkem.